Human Fall Flat

Human: Fall Flat

Stel je Gang Beasts voor, maar met puzzels om op te lossen terwijl je wordt lastig gevallen door anderen.

Human: Fall Flat is al enige tijd beschikbaar op meerdere verschillende platformen, een game die platformactie combineert met 'physics-based' puzzels en opgezwollen lappenpoppen die zelfs de simpelste taken een vermakelijke oefening maken waarbij je volledige controle moet behouden over je ledematen. Het is als Gang Beasts, maar in plaats van dat je tegen je vrienden vecht, werk je naast elkaar om puzzels om te lossen dankzij de game's nieuwe co-op-update - iets waar we onlangs zijn ingedoken.

De puzzels die je aanpakt met je zompige kleine poppetje zijn vrij simpel om mee te beginnen, zoals het gebruiken van L2 en R2 (op de PlayStation 4) om dingen te grijpen met iedere arm en deze voorwerpen op knoppen te leggen of ze uit de weg te halen. Het wordt echter al snel veel moeilijker. Je moet al snel aan touwen slingeren of dingen door amen gooien om verder te geraken. Tegelijkertijd bestaat de uitdaging ook uit het uitvogelen wat je moet doen. Door het balanceren van de onzinnigheid van het dweperige personage en de vraag hoe je verder komt, komt Human: Fall Flat met vernuftige puzzels opproppen die je enige tijd bezig houden.

Zoals je kunt voorstellen verandert de multiplayerupdate de game behoorlijk, daar singleplayer-maps nu opnieuw worden gebruikt om te spelen met vrienden. We worden ook getrakteerd op een gloednieuw level met een tempel-thema. Tussen de een tot acht spelers kunnen een weg door de tien verschillende maps banen. De lol komt niet zo zeer van het efficiënt oplossen van puzzels, maar vaak juist doordat het veel lastiger wordt als je met meer dan een speler speelt. De eenvoudige taak van het optillen van een paal wordt bijvoorbeeld een ongecoördineerd zootje doordat spelers worstelen met het besturen van hun eigen personage, evenals het proberen om met andere spelers samen te werken. En dan zijn er ook nog spelers die moedwillig het hele proces proberen te laten ontsporen door elkaar en anderen vast te grijpen...

Alhoewel het multiplayeraspect de game grotendeels niet daadwerkelijk makkelijker maakt (juist niet), zorgt het wel voor enorm veel plezier. Waar je in de singleplayer waarschijnlijk rondrent en vrij snel voortgang boekt, kun je eeuwen in een sectie doorbrengen met je vrienden, omdat deze chaos juist het leuke is van dit soort 'physic-based'-games. Net als met Gang Beasts kan de eenvoudige handeling van het vastgrijpen eindeloze uren aan vermaak voortbrengen en in een water-map moesten we zelfs een pauze inlassen door al het gelach.

Human Fall FlatHuman Fall Flat

Zodanig is Human: Fall Flat een game die absoluut gespeeld moet worden met een fatsoenlijke headset, omdat verbinden met willekeurige spelers zorgt voor een van de meest frustrerende denkbare ervaringen. Je kunt niet met hen lachen en ze zullen je gewoon tegenhouden. Net als in het echte leven kun je, als mensen je proberen tegen te houden, er net zo goed om lachen en grappen terwijl dit gebeurt.

Wat we enigszins teleurstellend vonden is dat de multiplayer (en daardoor ook de game als geheel) een beetje aan de korte kant is, met erg weinig maps, waarvan veel aan het begin erg makkelijk doorgespeeld kunnen worden. We hadden ook enkele verbindingsproblemen die we moeten aanstippen, maar dit gebeurde zeldzaam en de game werkte voor de rest goed. Steam Workshop-ondersteuning zou hierbij een goede toevoeging zijn, omdat dit een game is waar je zeker keer op keer naar terug wilt grijpen, maar dan wel met meer content.

We waarderen wel de variatie die we in de levels zagen. Een level laat je van en over treinwagons klimmen van het ene raam naar het andere, terwijl je in het volgende level zomaar moet rondslingeren en een kasteel moet beklimmen. Het kasteel-level was in feite een van de hoogtepunten, waarbij we zelfs katapulten gebruiken om onszelf en vrienden over de map te schieten.

Die variatie is ook er ook wat betreft de 'visuals'. Weliswaar bevat de game lichtgrijze tinten in overvloed, maar als je verder geraakt verschijnen er felgekleurde omgevingen. Wat hier mooi aan is zijn de omgevingen die enorm simpel en ongecompliceerd zijn qua ontwerp. Hierdoor is komt het bijna nooit voor dat je moet nadenken over wat of waarmee je interactie kunt hebben. Je kunt daarnaast ook nog je avatar aanpassen, om deze als een bouwvakker eruit te laten zien of bijvoorbeeld iemand uit de cast van Breaking Bad.

Noemenswaardig is ook de optie om een andere vriend te laten meedoen middels 'couch co-op' in splitscreen. Als een vriend onverwachts op bezoekt komt terwijl je een plank probeert neer te leggen of iets vergelijksbaars kan deze inspringen om je te helpen. Dit kan je ook doen via Share Play, dus als een iemand de game heeft kunt je deze ook met iemand spelen die de game niet heeft.

Human: Fall Flatt doet vrijwel exact wat er op de verpakking staat, helemaal met andere spelers er bij. Er staan je valpartijen te wachten terwijl je probeert andere te helpen of te hinderen en dit is waarom de multiplayer veel leuker is dan de singleplayer. Ja, er is vermaak te vinden in de het alleen spelen van de levels, maar niets komt in de buurt van iets proberen te beklimmen terwijl iemand zich vastgrijpt aan je sponzige hoofd.

Human Fall FlatHuman Fall Flat
8 / 10
+