Gang Beasts

Gang Beasts

Na een langdurig verblijf in Early Access is Boneloaf's brawler klaar om een klap uit te delen.

We hebben Gang Beasts al een aantal jaar af en aan gespeeld; er een blik op geworpen als deze op een evenement speelbaar was en daarna ook in Early Access op Steam. Nu is de de game af en beschikbaar op de pc en PlayStation 4. We geven nu dan ook eindelijk een laatste oordeel over de 'brawler' aan de hand van de game op de console van Sony.

Mocht je nooit gehoord hebben van Gang Beasts: het is een multiplayer vechtgame met kleifiguren die elkaar verrot slaan en elkaar van gebouwen afgooien terwijl ze proberen zelf niet dood te gaan. Het is op vele manieren de perfecte partygame en kan hilarische momenten opleveren waar vrienden vijanden worden dankzij enkele eigenzinnige levels die ontworpen zijn voor de chaotische actie. Met vier vrienden en een paar biertjes zorgt dit gegarandeerd voor het nodige gelach.

Echter dat is slechts de ene kant van het verhaal van Gang Beasts. Het biedt doldwaas vermaak, maar niet veel meer. Bij iedere speler die je van de som aftrekt, daalt de chaos en zo ook het vermaak dat het biedt. Onze laatste speelsessie bestond uit twee spelers, op meerdere 'maps' en met verschillende 'outfits', maar ook al moesten regelmatig hard op lachen terwijl we elkaar opjutten tijdens het vechten, wist het ons simpelweg niet op dezelfde manier te betoveren als met een volle bak met spelers.

Hoe minder strijders, hoe duidelijker de tekortkomingen van de game worden. Het grootste probleem is het vechten zelf, dat erg losjes en onvoorspelbaar is. Het maakt niet uit hoe vaak je op slaan drukt, je gaat toch niet de klappen leveren waarop je hoopt. Dat is echter eigenlijk ook enigszins de bedoeling. Gang Beasts is erg toegankelijk, maar dat komt grotendeels doordat vaardigheid van onderliggende belang is en als je eenmaal de simplistische besturing leert is er niet veel meer te ontdekken; zwaai rond met je armen en hoop iets te raken, grijp tegenstanders vast en de verliezer wordt meedogenloos van gebouwen en richels geworpen.

Gang BeastsGang Beasts

Vaak grijp je vijanden en probeer je ze van de rand of iets af te worstelen, waarbij je hoopt dat ze er niet in slagen iets vast te pakken en dat iemand anders zich er niet mee bemoeid en jou ook in een hachelijke positie brengt. Veel van de levels zijn opgebouwd om dit soort actie te faciliteren en dat werkt goed genoeg, ook al zorgt de 'plakkerige' besturing er voor dat een succesvolle worp meer van geluk afhangt dan vaardigheid.

Er zijn een paar modi voor de nodige variatie. In Football moeten spelers een bal pakken en deze richting het doel sturen; Waves is een co-op PvE-modus gevuld met computergestuurde 'minions' die uitgeschakeld moeten worden; en Gang laat twee teams tegen elkaar spelen voor gezamenlijke glorie. De hoofdattractie blijft echter Melee, waarbij spelers rondvechten op een selectie van eenvoudige maps. Geen van de modi zijn bepaald ingewikkeld, maar dat hoeven ze ook niet te zijn.

Hoewel de camerahoeken soms frustrerend kunnen zijn, zijn de laadtijden tussen rondes vrij behoorlijk en zijn er genoeg levels om het fris te houden. Of je nu op het dak van een rijdende vrachtwagen vecht of bovenop een vleesmolen worstelt, er zit een constante 'flow' in de actie dankzij de afwisselende omgevingen. Sommige zijn wat moeilijker om onder de knie te krijgen en er zijn gevaren in de omgeving om rekening mee te houden, maar in zijn geheel biedt het een solide aanbod aan levels - waarvan veel ook volledige vernietigbare elementen hebben.

Gang Beasts

Veel van de charme van de game is te danken aan de visuele stijl, die simpel doch effectief is in het dehumaniseren van de enorm gewelddadige actie. De kleimodellen zijn hilarisch, helemaal dankzij de ongecontroleerde onberekenbare bewegingen. Inmiddels zijn daar steeds meer cosmetische voorwerpen aan toegevoegd, maar wellicht hadden meer aanpassingsmogelijkheden kunnen zorgen voor nog meer variatie. Net als het aantal levels, zijn er een degelijk aantal outfits en stijlen beschikbaar, maar nog iets meer had zeker niet misstaan.

Je kunt online spelen als je wilt, maar de echte charme van Gang Beasts vloeit voort uit het zien van je opgejutte/vernederde/gretige vijanden in het echt. Als een partygame is het een geweldige keuze als je genoeg vrienden over de vloer hebt en je opzoekt bent naar iets vermakelijks en toegankelijks. Het probleem is dat, afgezien van dat scenario, Boneloaf's brawler niet heel veel te bieden heeft. We zouden het ook niet aanbevelen om alleen te spelen (en ook niet voor iemand die Trophy's wilt verzamelen; er is namelijk geen Platinum). Als je gewillige vrienden hebt kan Gang Beasts echter een feest zijn.

6 / 10
+
Leuke partygame die zorgt voor het nodige geschater.