Doom

Doom (Switch)

De makers van Doom willen laten zien dat het spelen op een handzame kleine console als de Switch niet betekent dat je geen volwassen en wrede ervaringen kunt spelen. We kijken of ze daar gelijk in hebben.

Als iemand ons afgelopen jaar had verteld dat de nieuwe Doom op een Nintendo-console zou verschijnen hadden we dit weggelachen. Echt niet dat Nintendo een console heeft met voldoende kracht om Doom op te spelen... Nu een jaar later spelen we Doom op Nintendo's hybride console, de Nintendo Switch.

In deze review richten we ons vooral op hoe Doom op de Switch speelt. We hebben ons vorig jaar enorm vermaakt met de pc-versie en waren onder de indruk hoe goed de game aanvoelde op de PlayStation 4 en Xbox One. Doom loopt verrassend goed op de Switch. Waar we bang waren dat de game een haperende ervaring zou bieden met een framerate van onder de 20. In plaats daarvan is Doom een consistente, soepele en plezante ervaring. Natuurlijk levert de game behoorlijk in op grafisch gebied, maar dat was de verwachten om de game op de Switch draaiende te krijgen.

De game loopt op een resolutie van 720p, zowel in handheld- als dock-modus, en heeft een vaste 30 frames per seconde. De 'texture'-resolutie is veel lager en de kwaliteit van de belichting en schaduwen zijn een tandje teruggeschakeld. Als je het vergelijkt met de pc-versie kun je zeggen dat de Switch-versie op de laagste instellingen draait. Het beeld is niet zo scherp en enkele van de kleinere details lijken te zijn verdwenen. Soms lijken vijanden in de achtergrond te vervagen en kunnen ze lastig zijn om te zien. De kleuren zien er ook iets meer uitgesmeerd uit. Wederom zijn dit noodzakelijke offers die Bethesda en id Software hebben moeten maken om een soepele gameplay-ervaring te verzekeren op de Switch.

Doom

De intense en razendsnelle actievolle ervaring die we kregen bij de pc-versie van Doom voelt gematigd door de 30 fps en gedegradeerd graphics, maar na de nodige tijd met de game door te brengen realiseren we ons dat het net zo leuk is gebleven. Ondanks dat het draait op hardware die slechts een fractie bezit van de kracht van een pc (PS4 of Xbox One) is het exact dezelfde game. De levels zijn identiek, alle wapens zitten er in en alle vijanden en animaties zijn ook hetzelfde. Misschien wel het belangrijkste is de muziek die je tijdens intense gevechten begeleidt. De geweldige industriële metal-soundtrack bezorgt ons wederom een adrenaline kick - helemaal bij het spelen met een koptelefoon op. Het "Doom"-gevoel is uitstekend behouden. Het is weer even bevredigend om door demonen te rippen met je kettingzaag, ze aan gort te schieten met een shotgun en uitelkaar te scheuren met je blote handen. We gniffelen even hard en veelvuldig als we deden op de pc.

De besturing natuurlijk niet te vergelijk met die van de pc-versie, de Switch ondersteunt immers geen muis en toetsenbord. De besturing werkt echter geweldig en als je het spelen van shooters op de console gewend bent staan hier geen verrassingen op je te wachten. Het mikken is iets lastiger door de snelheid en het springen van vijanden, maar dit vereist slechts een kleine aanpassing in je speelstijl. Bij langere sessies bevelen we wel het gebruik van de Pro-controller aan in plaatst van de Joy-Con-controllers.

Het beste argument voor het hebben van Doom op de Switch is natuurlijk de handheldmodus. Het is nu eindelijk mogelijk om een volwaardige Doom-game te spelen op een handheldsysteem die je overal naar toe kan meenemen. We zijn van de Switch als handheld gaan houden en speelden minimaal de helft van onze Doom-ervaring (en ook de rest van de Switch-games) in de handheldmodus. Of je nu voor je computer zit, in bed ligt, de tv bezet is of je een uitgebreide sessie op de wc houdt. Het feit dat we nu overal demonen uit de hel kunnen afknallen is een overwinning op zich.

Doom

Dat Doom op de Switch draait is indrukwekkend en het toont hoe flexibel en capabel de console is. Het is een duidelijk signaal hoe ver we zijn gekomen met handheldtechnologie. De 3DS steekt daar mager tegen af. Dit verandert echter niet het feit dat Doom de "zwakste" versie van de game is op de Switch. De volledige Doom-ervaring, zowel qua gameplay en graphics, is te vinden op de pc - of de PS4 en Xbox One. Echter voor dezelfde gameplay en draagbaarheid is de Switch een uitstekende keuze. Dit is een geweldige 'port', ondanks de visuele offers, en een game die wij de komende tijd zeker nog veel meer gaan spelen - vooral onderweg of op reis.

7 / 10
+
Doom op de Switch is een indrukwekkende prestatie; stabiele en soepele gameplay; exact dezelfde content; dezelfde wrede soundtrack.