Death Squared

Death Squared

Death Squared is al een poosje uit op andere platformen, maar het lijkt buitengewoon geschikt voor de Switch met zijn coöperatieve focus.

Er is niets meer berustend dan na een lange werkdag neer te ploffen met een uitdagende en innemende puzzelgame en deze afgelopen weken hebben we dat gedaan met Death Squared, een unieke puzzelgame die onlangs is uitgebracht op de Nintendo Switch (al verscheen het al eerder op pc, PlayStation 4 en Xbox One). Geloof ons: het is puzzelmarteling van het hoogste niveau.

Net als in Brothers: A Tale of Two Sons moet je twee personages tegelijk bewegen in Death Squared. Je bestuurt een robot met iedere analoge stick en je hoofddoel is om beide naar een cirkelvormige 'targetzone' te brengen, wat makkelijker gezegd is dan gedaan en de kleinste misstap leidt tot je vroegtijdige ondergang. Tijdens de eerste 10 levels van de game gingen we in totaal 23 keer dood en als dit niet gebeurde door de laserstralen die onze robots smelten, was het wel een klein foutje van onze kant die ons in de peilloze dieptes aan rand van iedere map lieten buitelen.

Death Squared

Het is genoeg om de maps te vullen met gevaren, daar SMG Studio de hersengymnastiek verhoogt door het introduceren van enkele contra-intuïtieve elementen om je scherp te houden. De rode robot bijvoorbeeld begint altijd aan de rechterkant van de map en het is deze robot die je met de linker analoge stick bestuurt. We zijn niet zeker van het aantal keer dat we dood zijn gegaan door het verwisselen van de robots, maar een klein foutje is vaak genoeg. Falen is echter een leerervaring, aangezien je zo dingen uitzoekt en je vaak niet lang hoeft te wachten voor een volgende poging, dus ook al ga je vaak dood, het leidt tot weinig frustratie.

De levels zelf in Death Squared zitten vol met variatie en alles is kleurgecodeerd, wat de game nieuwe en spannende puzzelelementen laat introduceren zonder verdere uitleg. Een rode knop is bijvoorbeeld alleen te activeren als de rode robot dit doet en onzichtbare blokken met een blauwe tint kunnen alleen door de tegengestelde robot gepasseerd worden. Het hoeft niet ingewikkelder te zijn dan dat en deze voorbeeldige duidelijkheid wordt behouden, terwijl de game er nog steeds in slaagt om variatie te bieden in de 80 levels.

Death Squared

Nog een element dat vermaakt zijn de sarcastische opmerkingen die je krijgt als je valt. David, een medewerker van Omnicorp, geniet er van om je verbaal af te serveren en de gesprekken die hij met zijn collega voert zijn daadwerkelijk vermakelijk. Het diende zelfs als onze belangrijkste motivatie om door te spelen, aangezien het verhaal zelf vrij doelloos is en geen aanleiding geeft om te blijven doorgaan.

Helaas raakt het leveldesign na enige tijd wat saai en de levels voelen wat grijs en gewoon aan, waardoor het sneller gaat vervelen dan we hadden gedacht. Dat is jammer, omdat het concept veel potentie heeft en het is dan ook goed dat dit verbetert als je een vriend uitnodigt om mee te spelen middels de coöperatieve modus. Dankzij de onverzoenlijke opzet van de game moetje erg nauwkeurig te werk gaan en communiceren om voortgang te boeken, vooral omdat twee spelers twee keer zoveel risico lopen om een fout te maken. Dit is echter een veel bevredigendere ervaring en de co-op in Death Squared kan vergeleken worden met iets als bijvoorbeeld Snipperclips: Cut it out, together!.

Death Squared

Dit is een game die het best tot zijn recht komt als je verschillende aanpakken en combinaties probeert tot je een oplossing hebt gevonden. Het voelt belonend, met name in de latere levels, en nog meer als je met een vriend speelt. Al hadden we gewild dat er een meer welwillende moeilijkheidsboog was, aangezien het al heel snel erg pittig wordt.

Death Squared is een leuke en uitdagende ervaring die helaas lijdt aan ietwat oninteressant leveldesign richting het midden, wat misschien baat zou hebben gehad van minder puzzels, beperkt tot slechts de beste. Desalniettemin is Death Squared een solide ervaring die je zou moeten spelen met een gelijkgestemde vriend als je de kans krijgt.

7 / 10
+
Veel variatie in de levels, goed gevoel voor humor, leuke co-op, gewiekste kleurcodering.