Lawbreakers

Lawbreakers

Boss Key richt zijn vizier op de giganten in het shootergenre met zijn debuuttitel.

Het arenashootergenre is een lastige. Door de jaren heen hebben veel kleine opkomende studio's geprobeerd een graantje mee te pakken in het genre, omdat het de kans biedt om een ontwikkelaar die daar in slaagt succesvol te maken. De mix van big budget-giganten en slagvaardigheden indie-ontwikkelaars zorgt voor een competitieve markt. Desondanks is dit waar Cliff Bleszinski's Boss Key Productions heeft besloten zijn eerste vlag te plaatsen nadat de voormalige Epic-man aan de slag is gegaan als onafhankelijke ontwikkelaar (in dit geval, met ondersteuning van Nexon). Op basis van wat we tot dusver van de studio's debuutgame, Lawbreakers, hebben gezien hebben we er alle vertrouwen in dat deze sci-fi shooter zal gedijen en overleven.

We zeggen expliciet "wat we tot dusver hebben gezien" omdat het op dit moment lastig is om statements met enige zekerheid te maken. Games in de online shooterruimte kunnen groeien, zoals Rainbow Six: Siege heeft laten zien, terwijl klaarblijkelijke evidente hits kunnen mislukken zoals Battleborn deed; een succes ligt heel erg in de handen van de communities die gebouwd worden rond deze games. Wat we echter op dit moment kunnen zeggen is dat de fundering die Boss Key heeft neergelegd zou moeten verzekeren dat Lawbreakers alle kans heeft om een blijvertje te worden, omdat de studio een erg goede game heeft gemaakt, zelfs als is het aanbod wat aan de magere kant bij de release.

We kunnen echter niet om de trage start heen die de game kent bij de release. Het aantal spelers is aan de lage kant en dit resulteert in trage matchmaking. Zelfs als je snel een potje vindt, merk je dat je vaak aan het opwarmen bent terwijl je op extra spelers wacht om het gestelde aantal te behalen. Dit is betreurenswaardig want, naast de relatief karige content (waar we zo opkomen), is dit de enige echte klacht die we hebben. Boss Key heeft een fantastisch buffet klaarstaan, maar het lijkt alsof niet iedereen de gewichtloos smakende broodjes lekker vindt.

Lawbreakers

In zekere zin is het een debuut dat ons doet denken aan Titanfall, waar het een wat simpele bedoeling is gezien de kwaliteit van de algehele productie. Net als Respawn's eerste titel daarvoor is het duidelijk het werk van een capabele studio die zijn draai zoekt, en dat manifesteert zich in een release met negen speelbare classes en slechts zeven maps. Er is geen 'wave'-modus, geen campaign, alleen 'objective-based' matchmaking verdeeld over vijf verschillende gamemodi. Voor diegene die op zoek zijn naar iets "completer" kan dit een hekelpunt zijn.

De twist hier is dat de gevechten draaien om zones op iedere map waar de wetten van de zwaartekracht zijn aangepast om zwevende gevechten en lange afstandssprongen mogelijk te maken. De zwaartekracht is in de meerderheid van de gebieden normaal, maar ergens rond het midden in iedere map is er een zone waar de verandering van momentum je dwingt tot een andere tactisch aanpak. Het is een slim mechanisme dat bouwt op wat we in enkele nadere shooters hebben gezien in het verleden (Bungie flirt met het concept in Halo: Reach) en het verandert het gevoel van de actie en helpt Lawbreakers zich te onderscheiden van zijn tijdgenoten.

Net zo belangrijk, als het aankomt de persoonlijkheid van de game, zijn de verschillende classes. Er zijn er negen om uit te kiezen en deze verschillen van vinnige 'melee'-experts tot grote 'tanks' met krachtige wapens. Onze voorkeur neigde naar de vertrouwde classes terwijl we de game onder de knie kregen, maar er zijn uitdagendere keuzes voor spelers die vaardiger zijn dan wij. Er lijkt dan ook voor ieder wat wils te zijn.

Net als bij vergelijkbare hero-shooters als Overwatch en Quake Champions (om er twee te noemen) heeft elk van de classes een eigen specifiek wapen. Deze zijn ieder voorzien van een uniek gevoel en gewichtig: er zit een goede terugslag achter elk schot (en schop, als je deze weet te gebruiken). Er zijn bevredigende shotguns, rifles, rocket launchers, die allemaal gecomplimenteerd worden door een drietal vaardigheden. Deze geven de mogelijkheid om elke rol verder aan te passen. Alles voelde behoorlijk gebalanceerd in de potjes die we speelden (al is er zondertwijfel al een 'gamechanging' meta aan het ontstaan bij de beste spelers).

Lawbreakers

Ieder personage ziet er ook goed uit. Er zijn twee facties en beide hebben hun eigen versie van elke rol; en je kunt deze personages aanpassen met skins die vrijgespeeld worden middels loot boxes (deze krijg je als je een level omhoog gaat; of koop je met echt geld). Hoewel er niet iets is dat bepaald moedig of opvallen is in de individuele designs, is de algehele kwaliteit hoog en is elk personage goed geanimeerd. Misschien konden de persoonlijkheden beter naar voren worden gebracht door een uitgebreider achtergrondverhaal, maar dit is geen Lorebreakers, en als je meer wilt weten over de personages (zoals Blizzard dit uitstekend doet met Overwatch) kun je hier lang zoeken.

Hoewel er genoeg statistieken zijn om bij te houden en kratten om te openen, is het de variatie die gevonden wordt in het spelen van de maps, modi en classes die je blijven vermaken; of juist niet. De modi in Lawbreakers spelen in op populaire bestaande gametypes, met kleine aanpassingen die gebruik maken van de 'zero-g'-opzet, maar deze zijn allemaal zo recht-toe-recht-aan en erg makkelijk om mee aan de slag te gaan. Het duurt niet lang om de tactische aanpassing te maken die elke modus vereist en het gevoel van een map verandert nauwelijks bij verschillende objectives. Onze favoriet was waarschijnlijk Blitzball, maar King of the Hill, Domination en Capture/Defend-varianten zijn ook allemaal goed, en ondanks het feit dat we meestal genieten van een simpele Deathmatch-modus, misten we deze hier niet.

Lawbreakers

Een paar extra maps bij de release had veel beter geweest, maar dit is een gebied waar Boss Key plannen voor heeft na de release. Het feit dat alle toekomstige maps (en modi en classes) zonder kosten worden toegevoegd aan de game is een goede zet die hopelijk het aantal spelers op de lange termijn laat groeien. We hadden echter meer gewild omdat de maps die wel in de game zitten goede maps zijn, met meerdere niveaus, een goede mix van gesloten en open gebieden, en elementen die de zero-g-gameplay accentueren. De verschillende mogelijkheden om je voort te bewegen met verschillende classes spelen ook in op het slimme mapdesign; waarbij iedere arena verandert aan de hand van het personage dat je speelt. Het is weer iets anders waar je over na moet denken en aan moet wennen tijdens het spelen.

Dankzij de slimme implementatie van zwaartekracht-tartende gevechten en enkele bevredigende en responsieve shootermechanismen hebben we ons tot dusver vermaakt met Lawbreakers. Al moet er gezegd worden dat er voor de game ruimte is om uit te groeien tot iets groters en gewaagder dan dat het nu is. Wat het nu vooral nodig heeft is meer spelers. Natuurlijk is extra content vereist om spelers geïnteresseerd te houden en de game een plek te geven in deze competitieve ruimte, maar dat gebeurt niet als er niet genoeg lichamen zijn die de arena betreden. Boss Key heeft een prima fundering neergelegd met deze beknopte sci-fi shooter, maar voor een succes moet er een community ontstaan om op verder te bouwen.

8 / 10
+
Geweldige gameplay en mechanismen, interessante mix van classes, prima leveldesign en implementatie van 'zero-g'.