Agents of Mayhem

Agents of Mayhem

Het is geen Saints Row, maar Agents of Mayhem voelt bijzonder herkenbaar.

Na de release van 2015's Gat out of Hell bevond de Saints Row-franchise enigszins op een onzekere plaats. Ontwikkelaar Volition leek de franchise tot het uiterste gerekt te hebben door elke druppel absurditeit uit eruit te wringen, door het toevoegen superkrachten, ruimtewezens en zelfs een musical in de hel. In plaats van deze gebaande paden opnieuw te volgen besloot Volition zich uit te breiden door het maken van een nieuwe 'hero-based' game genaamd Agents of Mayhem, dat zich afspeelt in de hightech wereld van Seoul, Zuid-Korea. De titel is eerste nieuwe ip van de studio sinds de launch van Saints Row in 2006 (alhoewel er enige overeenkomsten zijn met de hoofdfranchise) en biedt het individualistische mechanisme om tussen een cast van helden te wisselen tijdens de gevechten.

Als een spiritueel vervolg zitten de roots in het Saints Row-universum stevig verankerd in Agents of Mayhem: van de obsessie van de agenten voor de kleur paars, tot hun erg bekende embleem en dezelfde excentrieke soort humor. Twee van de vrij te spelen agenten zijn ook terugkerende personages uit vorige Saints Row-titels. Kingpin, misschien beter bekend als Pierce, maakt zijn terugkeer, naast de Russische bruut Oleg die nu de naam Yeti heeft. Er is zelfs de optie om als de favoriet uit de reeks, Johnny Gat, te spelen via een dlc-bonus. Hoewel het zijn verleden trots op de mauw draagt, introduceert Agents of Mayhem genoeg van zijn eigen flair en individuele mechanismen om het anders te maken dan zijn voorgangers.

Tijdens de actie heb je de mogelijkheid om tussen drie agenten te wisselen - met de kans er meer vrij te spelen door het voltooien van bepaalde 'operations'. Geen van deze agenten voelen identiek - Rama is bijvoorbeeld snel en lenig en gebruikt een 'auto-aiming' kruisboog voor lange afstandsaanvallen, terwijl Hardtack veel omvangrijker en trager is met een krachtige shotgun. Je krijgt zelfs de optie om een team van drie agenten aan te passen voorafgaand aan een missie; dit vereist een strategische aanpak, daar je een trio wilt samenstellen met aanvullende vaardigheden. Een agent als Yeti bijvoorbeeld, die vijanden kan verlammen met zijn ijskanon, past perfect bij een agent als Hardtack, die extra schade kan toedienen aan verlamde vijanden. Elke agent kan tussendoor makkelijk gewisseld door het indrukken we de linker- en rechterknoppen op de vierpuntsdruktoets, wat vloeiend voelt, zelfs midden in een schietgevecht.

Agents of Mayhem

Agenten hebben ook hun eigen speciale wapen- en passieve gadgets; deze kunnen vrijgespeeld worden gedurende 20 levels. Met deze gadgets kun je de vaardigheden van personages aanpassen op factoren zoals wapenschade, 'health' teruggave en secundaire wapeneffecten. Dit wordt nog meer uitgebreid door een upgrade 'skill tree', vergelijkbaar met die uit de Borderlands-reeks, waar je vrij te spelen punten kunt verdelen om bepaalde attributen van een personage te verbeteren. Elke agent heeft ook zijn eigen speciale aanval, 'mayhem abilities' genoemd, die na een bepaalde opgebouwde 'kill-count' losgelaten kan worden. Het gebruiken van deze vaardigheden leveren de meest vermakelijke momenten op van Agents of Mayhem - Kingpin's mayhem ability is bijvoorbeeld te vergelijken met de Groovitron uit Ratchet & Clanks en de Dubstep Gu uit Saints Row IV: deze dwingt vijanden om los te gaan op de beat van een gigantische boombox.

Drie dubbele sprongen tussen dagen op een stroom van paarse neon en kristallenscherven verzamelen op vergelijkbare wijze als Crackdown zorgt voor de nodige plezier in de open wereld van Seoul. Hiernaast echter vonden we veel 'objectives' buiten het hoofdverhaal zoutloze afleidingen die uit niets meer bestaan dan checkpoint racen, gegijzelden redden en het vernietigen van vijanden en voertuigen. Een hoofdbestandsdeel van de Saints Row-reeks zijn altijd de maffe zij-activiteiten geweest zoals belastingfraude, 'trail blazing' en 'tank mayhem' om er een paar te noemen. Toegeven: Agents of Mayhem is zijn eigen losse titel, maar het is moeilijk om niet te denken aan hoe goed Volition deze aspecten in voorgaande releases aanpakte.

De technologische haven van Seoul, Zuid-Korea, biedt de achtergrond voor jouw avontuur en deze is versierd met kersenbloesem, traditionele Aziatische architectuur en torenhoge stadsgezichten. Hoewel de stad een genot is om te verkennen voelen diens straten weliswaar kaal en leeg; het mist de illusie van een bloeiende futuristische utopie. Titels als Grand Theft Auto V en Watch Dogs 2 lijken dit aspect veel beter te hebben aangepakt, met straten die gevuld zijn met voetgangers die met elkaar praten en vrijetijdsactiviteiten uitoefenen zoals het spelen van instrumenten en yoga.

Agents of Mayhem biedt een indrukwekkende aantal moeilijkheidsniveaus: 16 stuks. Waarbij iedere stap op de lader betere beloningen biedt voor moedige spelers. Er is ook een overvloedig aanbod aan speeltijd, met 50+ missies en talrijke zij-objectives en 'unlockables' om je zoet te houden. Wat echter mist is de mogelijkheid om de campaign met een vriend in co-op te spelen. In plaats hiervan zijn er contracten, waarin je met een team van andere spelers online kleine objectives kunt halen binnen een vastgestelde tijd. Hoewel de toevoeging van enige multiplayer wordt gewaardeerd, voelt het missen van co-op erg teleurstellend. Vooral omdat dit een van Saints Row IV's beste opties was met betrekking tot de herspeelbaarheid.

Net als in de Saints Row-titels heb je een thuisbasis, die hier The Ark heet, waar je nieuwe upgrades kunt aanschaffen, vr-trainingen kunt uitvoeren en op Global Conflict-objectives kunt gaan. Global Conflict, net als de War Table Operations in Dragon Age: Inquisition, geeft je de mogelijkheid om je inactieve agenten naar geld en andere hulpmiddelen te laten scouten. Vr-simulaties bieden de perfecte manier om je nieuwe vrijgespeelde agenten uit te proberen; met trainingsprogramma's die elke individuele vijandsoort bevat. De Requisitions Desk geeft je ook de mogelijkheid om geld voor Agency-upgrades in te wisselen, wat helpt door de verdiende xp, boost-rate en health-teruggave te verhogen.

Agents of MayhemAgents of Mayhem

Agents of Mayhem's visuals zijn heerlijk levendig, met een tekenfilmachtige flair die niet heel anders is dan die van Overwatch. Tussenfilmpjes zijn ook volledige geanimeerd en doen denken aan een zaterdagochtendtekenfilm uit begin jaren '90. Echter, ook al ziet het er geweldig uit, 'performance' problemen overheersen, met name tijdens het vechten tegen golven aan vijanden begint de framerate te haperen. We stuitten ook op glitches waar de vijandelijke computergestuurde vijanden hulpeloos vast kwamen te zitten in voorwerpen en ons spel crashte twee maal; waardoor we enkele missies vanaf het begin aan opnieuw moesten spelen. Hopelijk worden deze problemen met een toekomstige patch gladgestreken, want op dit moment staan ze de - anders zo goede - gevechten van de game in de weg.

Als je een van de vele fans bent die langzaam steeds ongeduldiger worden voor de release van Saints Row V, dan moet je zeker overwegen om Agents of Mayhem uit te proberen. Het heeft weliswaar de nodige technische problemen en kleine imperfecties, maar het is zondertwijfel een vermakelijke game met voldoende persoonlijkheid. De mogelijkheid om direct te wisselen tussen een team van drie agenten zorgt voor een extra laag aan strategische diepgang en de prachtige tekenfilmachtige wereld plus idiote humor maakt dit een innemend avontuur van het begin tot het einde.

7 / 10
+
De mogelijkheid om te wisselen tussen agenten houdt de gevechten fris, het heeft een prachtige open-wereld en een goede eigen persoonlijkheid.